Massage en Kanker

Kanker is een ingrijpende ziekte, zowel lichamelijk als emotioneel. De ziekte neemt bezit van het lichaam en behandelingen zoals chemotherapie, operaties, bestraling, immuun- of hormoontherapie laten hun sporen achter. Een onzekere periode waar vaak geen ruimte is voor rust, bezinning en ontspanning. Massage geeft je een moment voor jezelf, een moment waarin je kunt ervaren dat je meer bent dan alleen de ziekte.

Massage geeft geen genezing, maar verbetert de kwaliteit van leven. Het kan in alle fasen van het ziekteproces gegeven worden: voor, tijdens en na de behandelingen en ook in de palliatieve/terminale fase.

Zowel lichaam als geest hebben behoefte aan ontspanning. Een massage geeft die ontspanning en helpt het contact met en het vertrouwen in het lichaam te herstellen. Maar misschien nog belangrijker: massage kan symptomen als pijn, misselijkheid, vermoeidheid, slapeloosheid, angst, eenzaamheid, isolatie, stress en depressie verminderen.

Ik heb de training Massage en Kanker op HBO niveau gevolgd bij de stichting Voor Jou (www.stichtingvoorjou.nl). Zo kan ik als gecertificeerd masseur te allen tijde de massage op jouw persoonlijke wensen en situatie afstemmen, rekening houdend met de behandelingen en je conditie op dat moment.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.

• In Verbinding Praktijk voor Integrale Massage
    Massage en Bewustwording